UK censures China’s state TV CGTN for Hong Kong coverage

273

Britain’s media regulator Tuesday found China’s English-language broadcaster CGTN in “serious failure of compliance” with U.K. impartiality laws during its coverage of last year’s Hong Kong protests.

Ofcom said it was “minded” to sanction the Chinese state channel after hearing its defense.

The most serious breaches are punished in Britain with fines and – in case of repeat or especially egregious violations – license suspensions.

The announcement comes during a cooling in relations between London and Beijing.

Prime Minister Boris Johnson is under pressure from top ministers to reduce China’s leading role in the roll-out of Britain’s speedy 5G mobile data network.

The U.K. government on Tuesday said it found a new wave of Hong Kong protests last weekend over China’s plan to impose a new security law for the formerly British-held global financial hub “concerning.”

“We are fully committed to upholding Hong Kong’s autonomy and respecting the one country two systems policy,” a Downing Street spokesman said.

The five CGTN programs cited by Ofcom were all aired during a seven-month spell last year when Hong Kong was upended by huge and often violent anti-government protests.

“Various news items on protests in Hong Kong were not duly impartial on a matter of major political controversy and a major matter relating to current public policy,” Ofcom said in a 61-page report.

Ofcom said it has been in contact with CGTN about the programs and is now studying the channel’s defense of the case.

SHARE